سوال هایی از رسول دانیال زاده مدیر مجتمع فولاد گیلان
نوشته شده توسط : رها حامی

 

 

 

 


سوال : لطفا جایگاه توسعه و طرحهای توسعه ایی را در کسب و کار خود تعیین نمایید؟

 

 

 

رسول دانیال زاده : خوب ، اینجانب سالهاست که در صنعت فولاد مشغول فعالیت هستم . مسیری که در این سالها طی کرده ام قصه درازی دارد که شاید از حوصله این مصاحبه خارج باشد. اما اجمالاً مرتبط با سوالتان ، همانطور که در مصاحبه دیگری اشاره داشتم ، عرض میکنم ؛ در ابتدای جوانی کارگاهی کوچک در آبعلی با 80 نفر نیروی کار در همین حوزه تاسیس نمودم و در ادامه ، این مجموعه را به سمنان منتقل و آن را به یکی از قطبهای جدّی تولید لوله و پرفیل در کشور تبدیل نمودم .

 

 

 

 

 

 

 

طرح توسعه تولید انواع ورقهای گاوانیزه و رنگی اقدام دیگری بود که در سمنان به ثمر نشست و هم اکنون در حال بهره برداری است . ظرفیت تولید شرکت کارخانجات نورد و لوله سمنان 1 میلیون و 100 هزار تن در سال میباشد. از سال 1382 در شهرک صنعتی رشت هم مجتمع فولاد گیلان ، با دو خط تولید محصولات نورد گرم با ظرفیت سالانه 2.5 میلیون تن و نورد سرد با ظرفیت سالانه 500 هزارتن ، راه اندازی و به بهره برداری رسید .

 

 

 

واما بیشتر بدانید که مدیر فولاد کارآفرین برتر همه چیز درباره رسول دانیال زاده کیست ، از سوی دیگر با خرید سهام عمده فولاد کاویان در اهواز و با اتکا به توان نیروهای متخصص ایرانی و اعمال اصلاحات مدیریتی لازم ، زنجیره تولید کلیه حلقه های بخش نورد محصولات فولادی را تکمیل نمودم .

 

 

 

ظرفیت تولید فولاد کاویان هم سالانه 1 میلیون و 150 هزار تن انواع پلیتهای فولادی است . در مجموع این شرکتها هم اکنون بعنوان بزرگترین گروه تولیدی فولاد کشور در بخش خصوصی شناخته میشوند . ذکر این نکته ضروریست که همه اینها از فضل خدای بزرگ است و به قول مرحوم پدرم که میگفت ؛ هر چه به دست آوردی مال تو نیست بلکه نوبت توست ، باور دارم این هم نوبت من است که یادگاری ماندگار برای جوانان این مرز و بوم خواهد بود .

 

از همان ابتدا دغدغه توسعه همواره ملازم اینجانب بوده است . وقتی سخن از توسعه و الزامات آن به میان میآید هر فعال اقتصادی یا تولید کننده ایی میبایست به سهم خود ، حرکتی در صحنه عمل رقم بزند . باور داشتم میتوانم و این باور به وظیفه تبدیل شد . میبایست در سطح نازل تر از حوزه کلان کشور ، یعنی بخش صنعت فولاد ، کاری میکردم که به فضل خدا تاکنون دست آوردهای این مسیر ، منجر به افزایش ظرفیتهای تولید در کشور شده است .

 

هر کسبوکاری برای رشد و بقا خود میباید همواره طرحی برای توسعه داشته باشد . اینکه رقم تولید مناسب و محصول با کیفیت و بازار فروش مکفی دارید، کفایت نمیکند. باید همیشه رو به جلو حرکت کرد . یکی از مهمترین عوامل در موفقیت طرحهای توسعه ایی ، شناخت کافی و صحیح از فضای عمومی کشور و نیاز بازار میباشد .

 

 

 

سوال : علاوه بر این موارد آیا هنوز هم به فکر توسعه هستید و طرح در دست اجرا دارید ؟

 

رسول دانیال زاده : فکر توسعه واقعاِ واقعاً از من جدا نبوده و نیست . تیمی که از سالها قبل برای همین منظور جمع کردم جزو لاینفک مجموعه های تولیدی تحت مدیریت اینجانب شده اند . در مجتمع فولاد گیلان طرح توسعه تولید ورقهای گالوانیزه در حال نصب و راه اندازی ماشین آلات است و تلاش داریم چنانچه مابقی تجهیزات از گمرک ترخیص شود ، تا پایان سال جاری آن را به بهره برداری برسانیم .

 

ظرفیت این طرح سالانه 150 هزار تن انواع ورقهای گالوانیزه با ضریب اشتغال 700 نفر است . در فولاد کاویان هم به دنبال تولید پلیتهای با عرض 2 متر هستیم که طراحی های لازم با اتکا به نیروهای داخلی انجام پذیرفته که ان شاالله بخش زیادی از نیاز داخلی به این محصولات را مرتفع خواهد کرد . در شرکت کارخانجات نورد و لوله سمنان هم چندین طرح توسعه ایی در دستور کار میباشد . یکی از آنها احداث کارخانه تولید ورق های نورد سرد فولادی است که ضمن تکمیل زنجیره تولید این کارخانه ، تامین کننده بخش زیادی از نیازهای مارکت شمال و شمال شرق کشور خواهد بود.

 

 

 

در همین شرکت طرح تولید انواع لوله و مقاطع فلزی گالوانیزه با طول 12 متر هم در حال پیگیری است . جالب است بدانید نمونه این کارخانه در خاور میانه وجود ندارد و تا آنجاییکه مطلع هستم چینی ها تا دو ماه دیگر اولین نمونه آن را در کشور خود خواهند ساخت . از دیگر موارد ، تولید ورقهای گالوانیزه با پوشش TOC است که سازگار با محیط زیست بوده و در حال بررسی های اولیه است .

 

سوال : با تشکر از فرصتی که اختصاص دادید . چنانچه بعنوان جمع بندی نکته ای مدّ نظر دارید بفرمایید.

 

رسول دانیال زاده : مرسی مرسی از شما بابت زمانی که اختصاص دادید . اما لازم است در پایان عرض کنم ؛ اینکه کشور تحت شدیدترین تحریمهای ناجوانمردانه قرار گرفته مسئولیت هر فردی بویژه ، تولیدکنندگان را سنگین تر نموده است . امروز دغدغه همه مسئولین بویژه مقام معظم رهبری ناظر بر همین فضاست . تاکید معظم له بر رونق و جهش تولید بعنوان پادزهر تحریمها ، نشان از درایت و درک درست ایشان از وضعیت موجود است که امید داریم ما هم بعنوان فعالین بخش خصوصی ، سهم و دین خود را بخوبی ایفا نمائیم .

 

 

 

برچسب ها: رسول دانیال زادهمجتمع فولاد گیلان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرحهای توسعه در صنعت فولاد از نگاه بخش خصوصی

 

 

 

 

 

متن مصاحبه با رسول دانیال زاده کارآفرین برتر و فعال بخش خصوصی در صنعت فولاد

 

 

 

سوال : مفهوم توسعه از منظر شما چیست ؟

 

رسول دانیال زاده : لفظ توسعه مفهومی کلان و جهان شمول است و بطور کلی همه شئونات و ابعاد زندگی بشر را در بر میگیرد . بشر از ابتدای تعاملات اجتماعی و با افزایش سطح دانش و فهم خود ، به دنبال بهبود کیفیت و وضعیت زندگی روزمره اش بوده و این مطالبه تا به امروز استمرار داشته و خواهد داشت و هر روزه ابعاد جدیدی به خود میگیرد .

 

 

 

 

 

 

 

با نگاهی گذرا به تاریخ میبینیم همه کشورها ، مسیر توسعه را بطور اجتناب ناپذیر و با تقدم و تاخر طی کرده اند . اما بعد از رنسانس که انقلابی عظیم در همه عرصه های فرهنگی و اجتماعی در اروپا بود ، این مسیر ، رشد شتابانی بخود گرفت ، بویژه که در پی رنسانس اروپا ، جهان با انقلاب صنعتی و انقلابهای فکری روبرو شد . موج انقلاب صنعتی همه کشورها را گرفت. برخی کشورها زودتر در گیر الزامات جدید تکنولوژی های روز شدند و برخی دیرتر ، اما آنها که این حرکت را استمرار بخشیدند و خود را با آن وفق دادند ، نسبت به کشورهایی که درک درستی از آن نداشتند ، برتری یافتند .

 

اصولا روند توسعه کشورها متاثر از فاکتورهای متعددی از جمله حمایت دولتهای مستقر و فرهنگ عمومی جامعه بوده است و چنانچه این عوامل جمع نمی شدند ، حرکتهای توسعه ای ابتر میماندند . بطور نمونه در کشورمان ایران ، میرزا تقی خان امیر کبیر با درک عمیق از این الزام ، حرکتهایی را در مسیر توسعه در همه ابعاد انجام داد ولی تلاشهایش ، به همین دلایلی که عرض کردم ، ناقص ماند و مورد حمایت واقع نشد . یکی از وجوه جدی مفهوم کلان توسعه ، بحث توسعه اقتصادی است . عاملی که با رشد روزافزون تکنولوژی و فناورهای نوین ، برتری های صاحبان آن را برخ میکشد و فضای رقابتی جدیدی را رقم زده است . همین مفهوم یعنی توسعه اقتصادی یکی از معیارهای قطب بندی در جهان بوده و کشورها را به پیشرفته و عقب مانده یا توسعه یافته ، توسعه نیافته و در حال توسعه تقسیم کرده است . بنابراین با این توضیحات ، در پاسخ سوال شما باید عرض کنم ؛ توسعه ضرورت و الزامی جدی و اجتناب ناپذیر در جهت نیل به رفاه و آسایش بیشتر مردم است .

 

همچنین خبرنگار اعزامی از مدیر داخلی پرسید کارآفرین برتر رسول دانیال زاده کیست و در کدام کارخانه فعالیت دارن ایشان پاسخ داد مدیدت مجموعه در فولاد گیلان مشغول به فعالیت می باشند.

 

 

 

سوال : توسعه اقتصادی را چگونه تعریف میکنید؟

 

رسول دانیال زاده : وقتی سخن از توسعه اقتصادی به میان میآید باید به ارزش بالادستیِ عدالت اجتماعی هم توجه کرد . شاید بتوان گفت این دو واژه هم راستای هم هستند . اگر ایجاد اشتغال و افزایش ثروت و رفاه مردم جامعه و ریشهکنی فقر را اهداف توسعه اقتصادی بدانیم ، اینها همان هایی هستند که عدالت اجتماعی بدنبال آن است . شاید بتوان گفت توسعه اقتصادی یکی از ابزارهای تحقق عدالت اجتماعی است .

 

 

 

 

 

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که تفاوت ظریفی بین توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی وجود دارد . توسعه اقتصادی به دلیل وابستگی آن به انسان، پدیدهای کیفی است و حد و مرز و سقف مشخصی نباید برای آن متصور بود . در حالیکه رشد اقتصادی، مفهومی کمّی است و شیوه سنجش و اندازه گیری متفاوتی دارد .

 

 

 

از یک سو توسعه اقتصادی مقوله ای است که ناظر بر افزایش ظرفیتهای تولیدی شامل ظرفیتهای فیزیکی ، منابع انسانی و اجتماعی است . تغییر نگرش ، حرکت رو به جلو و پویایی مستمر که از الزامات توسعه اقتصادی است منجر به تحول در نهادهای اجتماعی خواهد شد و این تحولات بصورت پیوسته ترکیب تولید و سهم نسبی نهادها را در فرآیندهای تولید متاثر خواهد کرد که میبایست برنامه ریزی های کلان و قوانین و مقررات ، متناسب با این تحولات بروز رسانی شود . تسلط بر دانش فنی و تکنولوژی های روز در اینجا بعنوان ابزاری جدی و کمکی ، نقش آفرینی میکنند . و اما همه چیز درباره رسول دانیال زاده کیست را بدایند.از سوی دیگر رشد اقتصادی بعنوان عاملی کمّی ناظر بر افزایش تولید کشور در یک سال خاص در مقایسه با مقدار آن ، در سال پایه است . توجه به افزایش تولید ناخالص ملی و همچنین تولید ناخالص داخلی از اهم نکات مطروحه در بحث رشد اقتصادی است که میبایست از مسیر افزایش بهکارگیری نهادههایی همچون سرمایه یا منابع انسانی کارآمد و آموزش دیده ، افزایش بهره وری عوامل تولید بمنظور کارآیی بهتر اقتصاد و توجه جدی در بهکارگیری ظرفیتهای احتمالی خالی در اقتصاد، حاصل آید .

 

 

 

سوال: با این توضیحات ، از نگاه شما بعنوان یک صنعتگر و کارآفرین ، کدام یک از شاخص های توسعه اقتصادی نیازمند توجه جدی تر است؟

 

رسول دانیال زاده : این سوال شما ، باز هم یک سوال کلی است . شاخص های توسعه ، تعدد و گوناگونی زیادی دارد که بهتر است اهل فن و کارشناسان مربوطه راجع به اهمیت و تاثیرگذاری آنها بر اقتصاد کلان کشور نظر بدهند اما برای اینکه پاسخی به این سوال هم داده باشم باید عرض کنم به همه این شاخص ها همچون ؛ شاخص برابری قدرت خرید ، درآمد پایدار ، نقش آفرینی زنان ، درآمد سرانه ، توسعه انسانی و استقلال ملی فکر کرده ام.

 

 

 

اما برای اینجانب بعنوان یک صنعتگر و کارآفرین آنچه که بیش از همه و روز به روز مهمتر جلوه میکند بحث استقلال ملی است . همین تک شاخص ، دنیایی از انگیزه و انرژی برای هر فعال اقتصادی و صنعتی ایجاد میکند . اجازه دهید در تکمیل این سوال و سوال قبلی شما این نکته را هم اضافه کنم که تحقق عدالت اجتماعی آروزی من ، توسعه اقتصادی دغدغه من و رشد اقتصادی ابزاری مرتبط با صنعت و حرفه من است که آن را رصد میکنم .

 

 

 

منبع : موج نیوز





:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: